NIEUWE RONDE, NIEUWE KANSEN

31 jul NIEUWE RONDE, NIEUWE KANSEN

NIEUWE RONDE, NIEUWE KANSEN

Door Anne-Hester

Het is bijna augustus en dat betekent dat Running Improvement aan een nieuw trainingsschema begint. Tijd dus om na te denken over de doelstelling 2016/17. Op welke manier willen we ons komend jaar de benen uit het lijf gaan rennen?

Buddha Belly

De meeste lopers van de groep richten zich weer op de marathon en aaien inmiddels op een altaartje boeddha over zijn buik in de hoop ingeloot te worden voor de marathon in Londen op 23 april 2017. In die plaats moeten de pr’s op deze afstand weer gaan sneuvelen.

Chef Marathon

Ron, de Chef Marathon van de groep, richt zich naast Londen nog op drie andere marathons voor het komende jaar, waaronder Berlijn. Marko gaat ook nog voor de 42195 meter in de hoofdstad van ons land.

Ultra

Alsof Londen alleen niet al uitdaging genoeg is, zijn er meer sportieve doelen gesteld door de groepsleden. Toch wel een aanzienlijk deel van de groep (Erlinde, Chris, Eric en Kees) gaat zich richten op een ultra afstand van 80 km en misschien zelfs wel 100 km (#wtf). Ik ben onder de indruk van de ambitie. Wat een uitdaging weer! Hoe zal hun trainingsschema er uit komen te zien? Voor de marathon van afgelopen jaar werd zes dagen in de week de agenda vrij geveegd voor een training. Het is meer dan één keer voorgekomen dat wekkers rond 04:30 uur afgingen om voor het werk nog 20 km of meer te kunnen hardlopen.

Steun van je omgeving

Het willen bereiken van zo’n doel betekent dat je keihard prioriteiten moet gaan stellen en offers moet gaan maken in je privéleven. Reservevoorraden aan discipline moeten aangesproken worden. De inzet van partners, het gezin of familie en vrienden moet tijdens zo’n trainingsperiode zeker niet uitgevlakt worden.

Het is bijna absolute noodzaak bij het behalen van een dergelijk doel dat je omgeving je steunt, bijvoorbeeld bij extracurriculaire activiteiten als koken, het huishouden en oppassen op de kinderen als die er zijn, en dat er begrip is voor het feit dat ze op een gegeven moment niet meer weten hoe je normale garderobe eruit ziet omdat je altijd in je sportkleding rondloopt.

Untitled design-2

Snelle halve

De doelen van de overige lopers steken misschien een beetje schril af tegen het hardlopen van afstanden die met de auto al ver zijn, maar ook de andere lopers hebben naast het lopen van Londen de lat weer hoog gelegd voor wat betreft hun uitdaging voor de komende tijd. Vijf van ons (Jan, Martijn, Rogier, Sander en Atse) willen de halve marathon in minder dan 1.5 uur gaan lopen. Dat houdt in 90 minuten lang sneller dan 14.1 kilometer per uur lopen, ofwel een tempo hoger dan 4:14 minuten per kilometer. Dit is het tempo dat ik de afgelopen periode heb getraind over een afstand van 10 kilometer en ik moet zeggen, het is hartstikke pittig om dat tempo vol te houden.

Snelle 10 K

Susan, Gertjan en ik gaan ons de komende tijd meer richten op de 10 km. In mijn geval houdt dat in dat ik verder ga werken aan mijn lange termijn doel om de 10 km rond de 40 minuten te lopen. Omdat ik het wel als intensief heb ervaren om twee tot drie keer in de week op wedstrijdtempo te trainen (voor ik bij Running Improvement begon, trainde ik alleen wanneer ik een keer zin had) leek het me voor de afwisseling wel een aangenaam idee om soms iets minder hard te lopen, maar dan wel weer over een langere afstand.

Halve marathon lonkt

Tot 2016 had ik nog nooit meer dan 10 km hardgelopen. In de eerste twee maanden bij RI liepen we op duurlooptrainingen al een aantal keer richten de 18 km aan een stuk. Dan gaat op een gegeven moment toch de afstand van een halve marathon lonken en nu wil ik die toch tenminste één keer gelopen hebben. In welk tempo maakt me niet zoveel uit, als ik de finish maar haal.

Groep

Aan het einde van dit jaar, als mijn trainingsmaatjes op de ultra afstand de zon op en onder zien gaan tijdens het hardlopen, gaat de rest van de groep een trail van zo’n 20 kilometer lopen. Opvallend bij het uitstippelen van de doelen voor de komende periode was dat door velen van ons werd aangegeven dat het vooral belangrijk werd gevonden om met de groep ergens naartoe te trainen. Individuele doelen mochten daarvoor best wijken.

#Crewlove

Dat typeert voor mij toch wel het groepsgevoel dat er is bij RI en wat het juist zo fijn maakt om met deze groep te trainen. Natuurlijk heeft het trainen prioriteit, maar het sociale aspect wordt niet vergeten. Een ding is daarom ook zeker: na de fantastische Marathon du Mont Blanc en het gezellige weekend dat we met de groep in Chamonix hebben gehad wordt er weer een ‘funrun’ met zijn allen geprikt in het voorjaar van 2017.

Bridge

RI zal bij de bridge to bridge in ieder geval de 6 engelse mijl gaan lopen. Voor het overige is de hardloopkalender nog nauwelijks gevuld en wordt er gezocht naar bijzondere en speciale lopen in binnen- en buitenland. Tips zijn altijd welkom!

Deze blog is geschreven door Anne-Hester Hettema en verscheen ook op Run-way Girls.  

Kees Adema
kees-adema@hotmail.com
No Comments

Post A Comment