Techniektrainingen

Video's met techniektrainingen

Hieronder staan verschillende video’s met oefeningen voor het verbeteren van je hardlooptechniek. Combineer deze oefeningen met ons hardloopschema voor opbouw naar een 5 of 10 kilometer wedstrijd. Heb je vragen of wil je een keer mee trainen met de groep, neem contact met ons op via het contactformulier.

Training van de "Lean"

 

In deze video brengen we de training van de “lean” in beeld.

Het gaat als volgt: ga van de paal af staan en leun (lean) naar voren tegen de paal. Je benen trek je onder je lichaam op. Let hierbij op dat je goed blijft strekken in de heup. De landing is onder het lichaamszwaartepunt en is op de bal van de voet. Lean niet vanuit de heup maar lean vanuit het hele lichaam. Voeten zijn ontspannen in de zweeffase.

Training van reactiviteit

 

Reactiviteit zorgt voor kort grond contact. Daarnaast is deze oefening, kaatsen, geschikt om je coördinatie te trainen.

Het gaat als volgt: spring met beide benen op en trek je ene been hoger op t.o.v. het andere been en wissel dit continue af. In het begin kan dit vrij lastig zijn. Chris varieert hier in de grote van bewegingsuitslag, eerst een kleine kaats en bouw dit op naar een grote kaatssprong.

Bewegen onder lichaamszwaartepunt

 

Deze oefening gaat over bewegen onder je lichaamszwaartepunt. Dit komt ten goede aan een vloeiende loop en je beperkt hiermee de impact van de landing.

Het gaat als volgt: je legt je handen over je heupen en trekt je voeten om de beurt op. Bij het optrekken van de voet gaat de enkel in de richting van de heup. Je tikt met je hand die over de heup ligt je enkels aan. Eerst in stand, vervolgens in dribbel op de plek en uiteindelijk voorwaarts. Gebruik de lean om vanuit stilstand voorwaarts te gaan.

Voor de gevorderden let op in zweeffase dat de voet ontspannen is!

Reactiviteit en kort grondcontact

 

Deze oefening gaat, net als de training van reactiviteit, over de reactiviteit en om kort grondcontact te trainen.

Het gaat als volgt: spring met behulp van verschillende jumps op om de kaatsoefening te trainen. In deze video toont Kees een variatie om ook nog coördinatief bezig te zijn!

Training van coördinatie

 

Deze oefening gaat over de combinatie van verschillende loopscholingen om de coördinatie in het hardlopen te trainen.

Het gaat als volgt: twee keer knie-hef afwisselen met twee keer  hakkebil. Een volgende stap is om dit af te wisselen met linker been! Daarnaast zorgt variatie voor een optimaal motorisch leren!

Training van sprongkracht

 

Deze oefening gaat over sprongkracht oefening wat zorgt dat je de beweging van het hardlopen makkelijker vol kan houden.

Het gaat als volgt: spring met behulp van enkele obstakels op een rij (op een voor jou gewenste hoogte!) meerdere keren achter elkaar in een voorwaartse beweging. Het traint de reactiviteit wat positief bijdraagt aan de grondreactie tijd!